Víceúčelová hala obdélníkového půdorysu s nevýrazným průčelím byla postavena mezi Frýdlantskou dráhou a Cingrovou ulicí v letech 1951-53. Kapacita haly je až 5 tisíc návštěvníků. Hala je typická svou zaklenutou dřevěnou lamelovou konstrukcí poskládané do sítě valené klenby, která umožňuje, aby se celý sál obešel bez jediného podpůrného sloupu. Od jiných realizací se ostravská konstrukce liší jejím trvalým využitím.

Autorem haly je Rudolf Šajdek, který se nechal inspirovat na zájezdu odborníků do Švédska, kde ho u jedné z hal zaujala voštinová nosná konstrukce střechy.

Město připravovalo v poválečném období výstavbu nové sportovní haly. Se svými projekty přišlo mnoho autorů, například Vítkovické železárny navrhovaly ocelovou halu, ale nabízena byla i betonová varianta. Podmínkou města bylo, aby stavba byla levná a hotová za jeden rok. Stavělo se totiž na poddolovaném území nedaleko dolu Šalamoun, za objekty stálého cirkusu Beskyd a tak se Šajdkův projekt zdál nejvhodnější. 

Stavební práce začaly na podzim roku 1952. Stavbu prováděl ostravský podnik Stavomontáže v čele s J. Gajovským. Ten byl z rodiny, která za R-U a první republiky vlastnila jednu z největších ostravských firem, která stavěla například nedalekou funkcionalistickou budovu hasičské zbrojnice. Stavba byla z větší části postavena za pomoci brigádníků, kteří na stavbě odpracovali zdarma přes 5 tisíc hodin. 

Za necelý rok – 28. října 1953 – byla stavba hotová a slavnostně předána. Pravdou ovšem je, že když venku stály davy návštěvníků, řemeslníci uvnitř ještě rychle dokončovali ochozy určené k stání.

Zdroje a další informace:

FOTOGALERIE

Výstavba haly TJ Tatran
Výstavba haly TJ Tatran

Pohled Cingrovou ulici k hale TJ Tatran (zdroj: archiv města Ostravy)
Pohled Cingrovou ulici k hale TJ Tatran (zdroj: archiv města Ostravy)

Módní přehlídka v hale TJ Tatran
Módní přehlídka v hale TJ Tatran

 


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *