Výstavba mostu Miloše Sýkory

Dne 9. 8. 1914 byla podle projektu ing. G. Hermanna dokončena pozoruhodná technická stavba Říšský most v Moravské Ostravě (dnes most Miloše Sýkory), spojující moravskou a slezskou část města. Nahradil nevyhovující a provizorní ocelový most, který byl vybudován po zřícení řetězového mostu v roce 1886. Postavily ho Vítkovické železárny jako ocelový nýtovaný obloukový most se spodní mostovkou vedoucí přes řeku Ostravici. Má ocelový příhradový oblouk o rozpětí 60 m a vzepětí 7 m, jeho celková délka je 92 m a šířka 16 m. Po obou stranách umožňují tři metry široké chodníky bezpečný pohyb chodců.
Projektové práce
Před výstavbou nového mostu bylo zřejmé, že stávající umístění bude zachováno, jen bylo třeba mírné natočení osy mostu do kolmější polohy k řečišti. Na základě provedených hydrotechnických výpočtů byla určena světlá šířka mezi pilíři nad řekou 58,2 m, u bočních oblouků to bylo 13,7 m. Původně plánovaná šířka vozovky 8 metrů (pro tři vozy vedle sebe) musela být navýšena o dva metry, aby se po mostě mohla vést železnice (tramway).
Stavitelé mostu museli vzít v úvahu, že staveniště se nachází v oblasti, pod kterou je dlouhodobě prováděna těžba uhlí, jejíž dopady se již dříve projevovaly velmi nepříjemným způsobem. Všechny nosné konstrukce byly postaveny tak, aby snesly nerovnoměrnou zátěž. Po zvážení všech variant bylo rozhodnuto o postavení kovové mostní konstrukce, kterou by bylo možné v případě sesedání podloží bez problému nadzvednout a uvést do správné polohy.
Podkladem pro pevnostní výpočet byla norma pro zatížení silničního mostu I. třídy, což znamenalo, že most musel unést čtyřkolové nákladní automobily o celkové hmotnosti 12 tun (tedy zátěž 3 tuny na kolo), 460 kg lidské zátěže na 1 m2 a parní válec o celkového hmotnosti 18 tun. Zároveň se zohlednilo využívání mostu pro průjezd tramvají úzkorozchodné dráhy, což znamenalo, že most musel unést zátěžový vlak sestávající se ze dvou pětinápravových lokomotiv (každá po 45 tunách) s vagony o hmotnosti každý 4,13 tun.
Zahájení stavby nového mostu
Během výstavby byl pro udržení provozu postaven o cca 380 m dále po proudu provizorní most o šířce 6,5 m s rozpětím 80 m a deseti pilíři. Most byl dostatečně únosný i pro těžká nákladní vozidla. U staveniště mostu byl také postaven dočasný chodník pro pěší.
V prosinci 1912 byl po odklonění dopravy odstraněn původní most. Staré klenby musely být odstraněny ručně, protože majitelé přilehlých domů protestovali proti demolici. Stavební materiál byl dodáván po tramvajových kolejích z moravské strany (trať byla patřičně upravena).
V červenci a srpnu 1913 byly na Ostravici povodně, které sice nepoškodily dočasné pilíře, ale způsobily nemalé devastace na vykopaných jámách. Červencová povodeň strhla během stavebních prací i polovinu dřevěného chodníku pro pěší, který byl hned po opadnutí vody opraven.
Po dokončení spodní stavby v listopadu 1913 a provedení potřebných příprav, začala na jaře roku 1914 montáž samotné konstrukce mostu. Dodávku a montáž železné konstrukce o váze 760.258 kg provedly vítkovické železárny. Nýtování probíhalo ručně i za pomoci pneumatických kladiv. Montáž železné nosné konstrukce byla dokončena za 14 montážních týdnů. Dokončovací práce na chodníku, zábradlí apod. probíhaly další tři týdny. Koncem července 1914 byla konstrukce smontována. Mezitím byly provedeny betonářské práce na silnici a chodnících a bylo zahájeno dláždění vozovky.
Na vozovku byla položena dřevěná bloková dlažba o tloušťce 13 cm, jejíž podklad tvořila vrstva betonu spočívající na železných plátech. Na chodníky byl položen litý asfaltový povrch tloušťky 2 cm na monierových deskách.
Most byl slavnostně uveden do provozu 9. srpna 1914.
Parametry říšského mostu
Celková délka mostu 91,6 m (z toho 60,7 m je rozpětí středového pole a obě předpolí mají rozpětí 15,45 m), šířka mostu je 16,3 m. Šířka vozovky je 10 m a chodníky po stranách jsou široké 2,5 m.
Celkové náklady na demolici původního mostu a výstavbu mostu nového dosáhly 650.000 Korun.
Celkové náklady se vyšplhaly na 650 tisíc Korun, z toho 110,3 tisíc Korun stály kamenické práce, 437,9 tisíc Korun stála dodávka a montáž železné konstrukce, cena za silnici činila 31,4 tisíc Korun, stavba dočasného mostu a chodníku stála 35,3 tisíc Korun, náklady na demolici starého mostu činily 20,6 tisíc Korun a konečně vícepráce vyšly na 14,3 tisíc Korun.
Přečtěte si také:
- Řetězový most– Kettebrücke (1851 – 1886)
- Říšský most – Reichsbrücke (1886 – 1912)
- Most Miloše Sýkory (od roku 1914)
Zdroje: faktografické údaje čerpány z publikace „Allgemeine Bauzeitung“ z roku 1916
FOTOGALERIE