Most Miloše Sýkory je ocelový nýtovaný obloukový most na betonových pilířích se spodní mostovkou vedoucí přes řeku Ostravici, který spojuje moravskou a slezskou část Ostravy. Má ocelový příhradový oblouk o rozpětí 60 m a vzepětí 7 m, celková délka mostu je 92 m a šířka včetně chodníků je 16 m. Na mostě se nacházejí dva chodníky, každý široký tři metry.

Most v roce 1914 dodaly Mostárny Vítkovických železáren Vítkovického horního a hutního těžířstva, podle návrhu Ing. B. Hermanna z projekční kanceláře Friedricha Bleichera.

V roce 1979 prošel most celkovou rekonstrukcí. Další rekonstrukce proběhla od května do srpna 2002. Zajímavostí je 15 metrů dlouhé předpolí.

Přečtěte si také:

Své současné jméno most získal podle legendy o Miloši Sýkorovi. Tuto po dlouhá léta oficiální verzi záchrany mostu připomíná kromě jména mostu také pomník na slezské straně řeky, jehož autorem je Konrád Babraj. Podle předsedy heraldické komise ostravského magistrátu Petra Kalety je však nejisté, jak vlastně k záchraně mostu došlo. Také podle kronikáře města Martina Juřici jsou okolnosti záchrany mostu a podíl Miloše Sýkory na jeho záchraně nejasné.

První tank, který po mostě přejel, nesl číslo 051. Jeho posádku tvořili nadporučík Nikolaj Ivasjuk, radista Ivan Ahepjuk (je po něm pojmenována ostravská ulice Ahepjukova), střelec Josef Vaněk a řidič svobodník Alexandr Hroch.

Most Miloše Sýkory byl prohlášen kulturní památkou Ministerstvem kultury ČR v roce 2009.

Zdroje:

Výstavba Mostu Miloše Sýkory, 1914

Výstavba Mostu Miloše Sýkory, 40.léta
Pohled na Most Miloše Sýkory, 40-tá léta

 


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *