Vítkovická závodní dráha (VZD)
Vítkovická závodní dráha (VZD), Vlečná dráha, takzvaný Werksbahn. Přímá vlečka ze stanice v Přívoze až do vítkovických železáren zahájila provoz v dubnu 1856. Vagóny tehdy tahala koňská spřežení. V roce 1858 na místní koleje vyjely první parní lokomotivy.
S rozvojem hutí a dalších vítkovických závodů postupně vznikala a rostla i Vítkovická závodní dráha.
V roce 1889 vznikla továrna na litou ocel (stavba 1887-89, tzv. Stará ocelárna, Závod 3), do které bylo nutné vozit surové železo z Vysokých pecí v dnešních Dolních Vítkovicích. Vznikla tak nákladní kolej, čímž se železárny dostaly na krátkou vzdálenost od stanice Severní dráhy císaře Ferdinanda ve Svinově. Úmysl prodloužit trať podporovala i snaha tehdejšího ředitele Paula Kupelwiesera o rozšíření závodu směrem ke Svinovu.
Přečtěte si také:
- Instrukce pro dopravní službu na vlečné dráze Svinov – Vítkovice (1/5 1907)
- Spojovací dráha Nová huť – Vítkovické železárny
- Vítkovická závodní dráha – vozový park
Železárny tedy podávají žádost o souhlas k napojení ve Svinově. Žádost je schválená a nová kolej do železáren je brzy postavena. Současně s tím požádaly 15/3 1888 železárny o povolení k přepravě osob – dělníků a dalších zaměstnanců – na této trati. Vídeňské „K. u. K. Handelsministerium“ tuto přepravu laskavě v roce 1889 povolilo.
Vítkovické železárny se vlastně staly (byť omezeným) prvním veřejný dopravcem v Ostravě.
Kostelní nádraží z roku 1921
Osobní nádraží (dříve Kostelní nádraží) bylo samostatnou stanici s přednostou a výpravčím. V pokladně se nejprve prodávaly pouze jízdenky na vlaky závodní dráhy, později také na vlaky ČSD do určitých stanic. Zaměstnanci železáren tak nemuseli ve Svinově znovu k pokladnám a v klidu stíhali přípoje na navazující vlaky státních dráhy a také na vlaky Místní dráhy do Kyjovic a Klimkovic.
Rozšiřování závodní dráhy
V roce 1942 bylo započato s výstavbou nového závodu v Kunčicích tzv. Jižní stavba (Südbau) a v roce 1949 pokračováno ve výstavbě. Kunčická doprava podléhala Seřazovacímu nádraží. Do Kunčic je postavena z Vítkovic spojovací kolej.
Od 1. 11. 1950 zahájena přeprava zaměstnanců ze Svinova přes Zábřeh VZD na „Sever“ kunčické vlečky. V lednu 1951 začíná výstavba nové spojovací koleje do Kunčic, po níž jezdily vozy se surovým železem, horkými ingoty, ale i osobní vlaky.
Po vybudování Polanecké spojky se domáhali pracující Nové huti Klementa Gottwalda (NHKG) přímého spojení z Ostravy – Poruby do Nové hutě. Bylo jim vyhověno a tyto vlaky jezdí od 1. 11. 1965 po Polanecké spojce a v železniční stanici Ostrava – Vítkovice přecházejí na spojovací kolej do Nové huti.
Vítkovická závodní dráha v datech
- Mezi Svinovem a Vítkovice jezdilo až 29 vlaků denně
- V začátcích jezdily ve vlacích vozy 2., 3. a 4 třídy, časem pouze 2.
- Vlaky používaly tzv. horkou kolej, kudy se vozilo žhavé železo.
- 1888 zahájen nákladní provoz
- 16.6.1889 první vlak s cestujícími
- 20tá léta – výstavba lávky mezi nástupišti ČSD a VZD ve stanici Svinov
- v roce 1929 přepravily Vítkovice mezi Svinovem a Vítkovickým nádražím téměř 2,4 mil. cestujících
- 1942 bylo započato s výstavbou nového závodu v Ostravě – Kunčicích tzv. Jižní stavba
- od 1. 11. 1950 zahájena přeprava zaměstnanců ze Svinova přes Zábřeh VZD na „Sever“ kunčické vlečky
- od 12. 4. 1954 jsou zavedeny peážní vlaky ze Svinova k nové výpravní budově Kunčické ocelárny
- v roce 1.7.1991 ukončena osobní doprava
- v roce 1995 snesen úsek kolejí ke Svinovu
Zdroje:
- https://www.e15.cz/soumrak-vitkovicke-zavodni-drahy-podivejte-se-jak-vypadala-v-dobach-nejvetsi-slavy
- https://www.idnes.cz/zanikle-trate-vitkovicka-zavodni-draha-werksabhn-zelezarny-vitkovice-ostrava
- https://www.k-report.net/discus/archiv2013/28/VZD_osobka-247447.pdf
- http://www.zelam.cz/vitkovice/