Dne 17. října roku 1929 proletěla nad Ostravou vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin. Vzducholoď se toho dne vracela z letu na Balkán, po cestě však byla postižena nepříjemnou událostí.


Vzducholoď přeletěla Bratislavu a směřovala přes Moravu do slezské Vratislavi. Ve 3:10 ráno přeletěla vzducholoď nad Moravskou Ostravou – Zábřehem ve výšce asi 1000 m a letěla dále k Hlučínu. Byla osvětlena čtyřmi reflektory a motory byly silně slyšet. Kolem páté hodiny ranní dostihla vzducholoď Vratislav, kde měla podle plánu přistát a vyměnit cestující. Vzhledem k tomu, že nad městem panovala hustá mlha, vzducholoď kroužila nějakou dobu ve vzduchu. Později se snažila podniknout zpáteční cestu do Friedrichshafenu, aby tam přistála ve svém domovském přístavu. V Prusku však narazila na neproniknutelné mlhy, takže přistání nebylo možné. Kapitán Dr. Eckener oznámil jiskrovou depeší, že se vrátí přes Moravu a Rakousko.

Kolem 9 hodiny bylo do Olomouce hlášeno, že vzducholoď bloudí mezi vojenskou střelnicí u Kocourovce a Lipníkem. V Olomouci ihned začaly všechny přípravy, kdyby tady chtěli přistát. Zanedlouho bylo ale hlášeno, že vzducholoď je nad Prostějovem. Tam zřejmě opět ztratila vzducholoď orientaci, protože svítila všemi svými reflektory a hlásila, že se pokusí nouzově přistát. Brněnská radiová stanice udržovala se vzducholodí spojení a zprostředkovávala odpověď na její žádost o pomoc.

Mezitím mlha poněkud opadla, takže se vzducholoď mohla opět orientovat. Obrátila se opět na sever, přeletěla Československou hranici a neúspěšně se pokoušela o nouzové přistání v Hlivici. Pak křižovala nad Horním Slezskem a Hlučínskem, přičemž se o půl jedné odpoledne objevila opět nad Československým územím.

V poledne o 12:30 do zhruba 13 hodin kroužila nad Ostravskem a letěla přímo na Přerov. Vstřícný olomoucký letecký pluk vyslal letadlo, ale to již vzducholoď nezastihlo. Dobový tisk dále hlásí, že vzducholoď se vydala jihozápadním směrem. Postupně byl hlášen její výskyt nad Lincem (16:30) a Mnichovem (18:30).

Vzducholoď se nakonec vrátila do svého přístaviště ve 20:15, ale následkem husté mlhy mohla přistát až krátce po 21 hodině.

Zdroje:

  • Moravský večerník, vydání z 18/10 1929
  • Venkov, vydání z 19/10 1929
  • Nová doba, vydání z 18/10 1929

Úvodní foto: vzducholoď nad Přívozem vyfocená Františkem Šidlíkem